Friday, December 30, 2016

Tokyo Marathon 2017 New Course Test-Run

2016年12月29日木曜日、東京マラソン2017の新コースを試走した。今回は抽選に外れ応援に回ることになったが、事前にコースの知ることで実際に走行する選手に感情移入できるだろうと思ったのがきっかけだった。今回の試走は、2017年1月に走る2つのレース、「サンスポ千葉マリンマラソン(ハーフ)」と「館山若潮マラソン(フル)」の調整を兼ねており、試走距離は最初の30キロ。ゴール地点は銀座だ。

12時44分。スタート地点の西新宿東京都庁第一庁舎前をスタートした。スタート後まもなくコースは青梅街道から靖国通りへ出て飯田橋方面を目指して東へひた走る。全体的に下り基調なので、フル充電状態の選手たちが最も軽快に走れるのは前半のこの部分であろう。今回の試走では交通規制がないためにかなり頻繁に信号につかまり、身体がなかなか温まらなかった。信号待ちの頻度が減って軽快なリズムで走れるようになったのは市ヶ谷をを過ぎた当たりだった。

飯田橋へ辿り着くとコースは右へ折れ、その後左、右、左と細かいターンを繰り返し神保町で靖国通りへ回帰。そこから神田須田町へ目指しさらに東へ進んだ後、天下の中央通りに突入し、10キロ地点日本橋COREDOの交差点を目指す。10キロにエントリーしたランナーは、このCOREDOの当たりがゴール地点となる。ここまでは特に厳しい上り坂などは殆どない上に靖国通りは南側に外堀がある関係で太陽が燦燦と降り注ぎ、10キロの部の選手の皆さんは、天候に恵まれれば、これ以上無い気持ちのよいfun runとなるだろう。

さて日本橋COREDOを左折すると、フルのランナー達は15キロ地点浅草雷門を目指して、永大通り、新大橋通りと進み、清洲橋通りに入り、その後江戸通りを北上する。旧コースでは28キロ地点だった雷門が新コースでは15キロ地点になるのは新旧の大きな違いの一つだ。フルを目指す殆どのランナーは15キロまでは難なく走れるはずである。旧コース時代は、雷門に辿り着くまでにすでに相当数の初級ランナー達がエアサロンパスの世話になりながらやっとの思いで辿り着いたことだろう。新コースでは殆どのランナーが元気な笑顔でここを通過することになると思う。

雷門を後にするとランナーは江戸通り(国道6号)を南下。蔵前橋通りへ左折した後、清澄通りへ右折するとさらに南下を続ける。次なるランドマークは中間地点、門前仲町は富岡八幡宮だ。今回の試走で最も注意が要ると思ったのがこの区間である。理由は坂の存在だ。新コースには旧コースの豊洲以降のような長く険しい坂が少ない。しかし清澄通り沿いの都営森下駅、清澄白河駅、さらにはそれ以外のところに川越えの小規模な橋が散在し微妙な起伏を作り出している。これが曲者だ。フル経験の浅い多くのランナーにとってレースで蓄積した疲労が本格的に顕在化してくるのは25キロ以降だと思う。中間点前のこの辺りでは深刻な痛みが出ることはそう多くない。だからといって調子にのってペースを上げると、中間点以降で脚が攣って動けなくなるランナーが続出すると予想する。なぜならばランナーは、富岡八幡宮で折り返した後同じ坂のある清澄通りを北上しなくてはならないからだ。両国横綱公園を左に見ながら清澄通りに別れを告げて蔵前橋通りへ戻ると、蔵前橋のだらだら坂も後半の疲れた脚には相当のダメージとなろう。従ってフルの経験の浅いランナーは、富岡八幡宮が中間点なのではなくて、蔵前橋を乗り越えて清洲橋通りに戻って直後の25キロ地点が心理的・戦略的中間点と言い聞かせて脚を温存することをオススメしたい。これが今回の試走で私が選手の皆さんと最も共有したかったことの一つだ。

清洲橋通りにへ戻ると、残りは17キロ弱だ。往路と同じ道を日本橋まで引き返し、中央通りを南西へひた走ると30キロ地点銀座である。ここはコース中最も声援の多いエリアだ。旧コースでは私はいつもここで応援をしていた。新コースになってもここで友人ランナーの到来を待ち声援を贈るつもりである。

今回の私の試走はここまで。本番のレースではこの後数寄屋橋交差点、日比谷を経て品川へ南下。そこで折り返して、同じ道を北上。日比谷のペニンシュラホテルまで戻った後、ホテルの裏手へ左折。ゴール地点の行幸通りを目指す。ゴール地点は既に下見をしたことがあるが、東京駅を背にしながら、荘厳に低く棚引く皇居の緑を仰ぐ圧巻の景観である。私はこのゴール地点へは当日はあえて赴くことをせず、選手たちの味わうであろう感動の幻を想像して我が喜びとするつもりだ。

当日の応援が今から待ち遠しい。

On December 29, 2016 I test-ran the new course of Tokyo Marathon 2017. I am not running the race officially because I didn't win the lottery, but some of my running friends are running it, and I wanted know the course well. I believe I can imagine runners' joy and pain alike if I have actually run the course. That's the primary reason for this project. But also I have another reason for running it. I have two big races scheduled in January, 2017. One is a half marathon. The other is a full. And I wanted to be accustomed to a distance close to the full distance. So I decided to run the first 30 K. Most of the new sections are in the first 30 K, and the remaining 12.195 K is pretty much the same as the first half of the old course, so I skipped it this time.

I left the start line outside the Tokyo Metropolitan Government building at 12:44 pm. The first several miles are more or less going down. There is no major uphill, so for most runners, it will be the most pleasant part of the race. The first big difference between the new and old course is that while the old course would keep going south after turning right in Iidabashi, the new one goes east till you hit Chuo Dori Street. Once you this most iconic street of Central Tokyo, you keep going south till you reach Nihonbashi COREDO, which is the 10 K mark in the new course. 

One thing I learned after running the first 10 K is that you get stopped by traffic rights so frequently without any traffic regulation. The situation was worst in Shinjuku. But farther away from this crowded town, the situation gradually got better. Leaving Nihonbashi behind, the next landmark was the Kaminarimon gate in Asakusa, which is the 15 K mark. The section between these two towns consists of five streets: Eidai Street, Shin-Ohashi Street, Kiyosubashi Street, Edo Street, and Kaminarimon Street. All of them are almost completely flat, and do not present any major challenge to runners. 

Once your reach Asakusa, you chuck a uey, and go back into Edo Street and continue down south till you hit Kuramaebashi Street and turn left. You go over a fairly long bridge as you see the Tokyo Skytree far ahead on the right. You soon get to Kiyosumi Street with Koyozuna Park on your right. You turn right there and go down south. The next landmark is Tomioka Hachimangu Shrine in Monzennakacho, which is the halfway point. Among all the sections in the new course this is the one that needs the greatest caution, in my opinion. Here is why. There are many small bridges, which give the course slight undulation. Between 15 and 20 K most runners, when reasonably well-trained, don't usually experience much leg pain. It will come much later, mainly after 25 K. When you are less experienced, though, you cannot easily anticipate at this stage of the race that kind of pain can come all of a sudden. So you can pick up the pace through those ups and downs without realizing it can take a toll on your legs later on. Another thing runners must not forget is that after chucking a uey at the halfway point, they must go back the same route that has the same ups and downs as the way to the halfway point. I can imagine a whole bunch of runners suffering Charlie horse along the way up Kiyosumi Street. The Kuramaebash bridge across the Sumida River will feel like the longest bridge ever to runners with damaged legs.
My small piece of advice to marathon virgins and inexperienced full-marathon runners for that matter is simple: Don't think of the real halfway point as your halfway point. Set your own psychological, and strategic halfway point somewhere else. The 25 K point after overcoming the Kuramaebashi Bridge and all the other small ones along Kiyosumi Street may be a good one. Anyhow, runners should go easy until they cross the Kuramaebashi bridge, saving their legs and as much energy as possible for the last phase of the race.

The 25 to 30 K mark is almost flat. Much of this section is the same as the route from Nihonbashi up to Asakusa. But there is this excitement associated with the feeling of going back to Central Tokyo when you run this section again. You feel most excited when you come back to Chuo Street as you leave Eidai Street behind. The street is suddenly livelier with decorative facades of stylish department stores and ostentatious entrances to powerful skyscrapers and so on. When I finally reached the gateway to the Ginza shopping district, it was way past 4 pm, much much later than my originally scheduled arrival time. But I was satisfied. I could have gone another 12.195 K if I had tried perhaps. But I called it a day.  I knew what the remaining part of the course was like, at least geographically. Of course, in real life the toughest experience always comes in this last phase. So strictly speaking I have no right to make any judgement about the new course until I run the whole course without a break someday. But nevertheless, I now have a fairly good picture of it with my hands-on experience at least regarding the first 30 K, so I should be able to cheer them on when people run the race next February.

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